پیگیری اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

پیگیری اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

درخواست از مجلس شورای اسلامی

دکتر سید محمد پاک مهر , عضو کمیسیون بهداشت و ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی نظام پرستاری در گفتگو با رادیو سلامت گفت: همه اعضای کمیسیون مصمم هستند تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری کامل اجرا شود.

پیگیری اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  آقای دکتر سید محمد پاک مهر , عضو کمیسیون بهداشت و ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی نظام پرستاری در گفتگو با رادیو سلامت درباره عملیاتی شدن قانون تعرفه خدمات پرستاری توضیح دادند.

مجری : امروز می خواهیم راجع به عملیاتی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری صحبت کنیم . قانونی که در حدود ۱۵ سال از تصویب آن در مجلس و تائید شورای نگهبان می گذرد اما تا امروز اجرایی نشده بود تا این که بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی در مجلس پیش بینی شد در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ و این قانون عملیاتی شد .آقای دکتر ، جنابعالی در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق ، بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد دادید البته شما هم می دانید که برای عملیاتی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شاید حدود ۷ هزار تا ۷۵۰۰ شاید بیشتر از این پیش بینی می شد اما به هرحال ۵ هزار میلیاردتومان مصوب شد اما بعد از گذشت ۹ ماه همچنان بخش قابل توجهی از این بودجه در اختیار بیمه ها قرار داده نشده یا بعضی از بیمه ها این بودجه را دریافت کردند ولی هنوز پرداختی به پرستاران نداشتند، مجلس محترم و به طور خاص کمیسیون بهداشت چه پیگیری هایی میخواهد انجام دهد ؟

دکتر سید محمد پاک مهر : میلاد بانوی دو عالم حضرت زینب کبری (س) جلوه ایثار و صبر و بردباری که روز پرستار نامگذاری شده به همه جامعه سپیدپوشان خدمت در نظام سلامت و هم میهنان عزیز تبریک عرض می کنم . موضوع بسیار مهم که متناسب این ایام هم است ، ایام نامگذاری پرستاران عزیز که البته بحث تعرفه گذاری را اشاره کردید من در ابتدا باید اشاره کنم که این تعرفه گذاری مربوط به چند گروه است ، هم جامعه پرستاران ، هم جامعه تکنسین اتاق عمل ، هوش بران و بهیاران و کمک بهیاران است اما همانطور که شما هم اشاره کردید چندین سال است شاید بیش از ۱۵-۱۶ سال است که این قانون در مجلس مصوب شده بود ولی به علت مشکلات تامین اعتبار , وزارتخانه این قانون را معطل ماند و نتوانست اجرایی و عملیاتی کند. این قانون حق پرستاران است و مقام معظم رهبری هم در دو سال پیاپی به مناسبت روز پرستار سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که جلسه داشتیم روی این موضوع تاکید کردند,  بنابراین ما نمایندگان مجلس هم خصوصا درکمیسیون تلفیق عنایت خاص داشتند نسبت به این موضوع و این بار مبلغی برای شروع تعرفه گذاری در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شد همان ۵ هزار میلیارد تومان که جنابعالی فرمودید. اما با توجه به این کمیسیون بهداشت و درمان مدافع حوزه نظام سلامت ما است و مدافع همه کادر درمان ، به ویژه گروه پرستاران که واقعا ما مدیون این جماعت هستیم به ویژه در آزمون دو سال کرونایی که واقعا می توانم بگویم سربلندو پیروز درآمدند, ایستادند و جان خودشان را با ایثارگری و از خودگذشتگی ثابت کردند ، برای این که این مبلغ تحقق پیدا کند یکی این که خود وزارتخانه ما جلساتی را خدمت آقای دکتر رحیمی معاون توسعه وزیر بهداشت و درمان داشتیم , در کمیسیون پیگیری هایی انجام دادیم و با سازمان برنامه و بودجه هم به همین صورت که این منابعی که در اختیار بیمه ها قرار داده می شود باید این قانون تمام و کمال اجرا شود.

مجری : تا به امروز اجرا نشده است و بحث ما همین است و اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده و بخشی به صورت علی الحساب پرداخت شده است ، هدف ما این است که این قانون اجرا شود, می خواهم بدانم مجلس محترم بالاخره چه پیگیریهای جدی می خواهد انجام دهد که پرستاران بتوانند دریافتی هایشان براساس خدماتی باشد که ارائه می دهند ؟ هدف ما این است که این قانون اجرا شود, می خواهم بدانم مجلس محترم بالاخره چه پیگیریهای جدی می خواهد انجام دهد که پرستاران بتوانند دریافتی هایشان براساس خدماتی باشد که ارائه می دهند ؟

دکتر سید محمد پاک مهر : ما بعنوان نماینده مردم و مدافع و به ویژه که بنده ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری هستم پیگیری هایی که انجام شده الان حدود سه ماه پرداخت شد آن هم علی الحساب ، قطعا این جای امیدواری دارد که برای اولین بار تعرفه گذاری جنبه عملیاتی پیدا کرده , درست است که تمام و کمال پرداخت نشده است مانند رتبه بندی فرهنگیان که الان علی الحساب واریز شده ولی حتما مابقی هم پرداخت می شود و من قول می دهم هفته آینده انشالله روز یکشنبه من خدمت اعضای محترم کمیسیون موضوع را مطرح کنم خاصه راجع به موضوع تامین اعتبار ۵ هزار میلیاردی که جنابعالی قطعا اطلاع دارید که ۵ هزار میلیارد مصوب شد و فرمودید بیش از ۷۵۰۰ میلیارد نیاز دارد، قرار بود کارانه پرستاران هم به این اضافه شود .

مجری : حدودا ۱۶۰۰-۱۷۰۰ تایش هم از آن طریق قرار است که تامین شود . درست است؟

دکتر سید محمد پاک مهر : بله انشاالله با توجه به این ایام مبارک ما سعی می کنیم. جلسه کمیسیون را هفته آینده یکشنبه و سه شنبه داریم ، یک مسئله ای هم که به وجود آمد شاید استحضار داشته باشید آقای قالیباف برای این که برسیم به طرح هایی که معطل مانده و سریع تر مجلس برای این ها تصمیم بگیرد و به تصویب برساند یکشنبه و سه شنبه را آمدند جلسه رسمی در صحن گذاشتند اما من پیگیری مجدانه انجام می دهیم که این موضوع تحقق یابد. شما شک نکنید همه اعضای کمیسیون هم بر این موضوع مصمم هستند .

مجری : مامشکلی که داریم ، عزیزان در سازمان برنامه و بودجه متاسفانه روی خط نمی آیند مختص این برنامه نیست اکثر برنامه ها ما با این گرفتاری ومشکل مواجه هستیم ، چون شما این دیدگاه را دارید که حتما باید این بودجه محقق شود با هم مرور کنیم ، پرستاران در ماه ۱۷۶ ساعت موظفی دارند مگر این که آنهایی که بیش از ۱۵ سال سابقه دارند یک مقدار ساعت هایشان تعدیل می شود اما دریافتی شان حقیقتا چقدر است ؟ چون من این را از معاون پرستاری وزیر بهداشت پرسیدم حدودا ۱۲ میلیون و با اضافه کار و کارانه شان مجموعا ممکن است به ۱۳ و نیم میلیون برسد آنهایی که جدید الورود هستند حدود ۷ میلیون ، خوب خط فقر ما چقدر است ؟ ما هدفمان از تعرفه گذاری خدمات پرستاری این بود که واقعا خدمات را کیفی کنیم و رضایت مردم را به دست بیاوریم و مبتنی بر عملکرد پرستار به آنها پول پرداخت کنیم ، اگر شما می خواهید این موضوع را پیگیری کنید البته من جسارت نمی کنم شما اشرافتان بیشتر از من است ، ما هدفمان این نیست که فقط پرستار این پول را دریافت کند ، هدف ما این است که خدمات با کیفیتی به مردم ارائه دهیم ، پرستاری که مسئله اجاره خانه و مسائل معیشتی خودش را دارد قطعا نمی تواند خدمت خوب به مردم عزیز ارائه دهد. به هرحال ممنون که در این گفتگو شرکت کردید. خواهشم این است که شما و همکارانتان حداکثر تلاشتان را بکنید که این بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی به امید خدا زودتر محقق شود .

دکتر سید محمد پاک مهر: ممنون از برنامه بسیار خوب و متناسب با برنامه روز پرستار و انتظاری که این جامعه دارند شما راجع به این موضوع این فرصت را در اختیار ما قرار دادید ، بدون شک انشاالله در آینده نزدیک من خودم با وزارت بهداشت و درمان آقای رحیمی و هم با دوستان سازمان برنامه و بودجه صحبت خواهم کرد . با آقای فراهانی و سایر دوستان صحبت خواهیم داشت و امیدداریم به زودی تحقق یابد و خبرش هم چنین برنامه ای بگذاریدکه انشاالله اجرای تمام و کمال تعرفه گذاری که واقعا حق جامعه پرستاری هم است اطلاع رسانی شود .

مجری : حتما سعی می کنیم دو هفته آینده در خدمت شما باشیم و ما این قول را به شما می دهیم و شما هم این قول را به جامعه پرستاری و مردم بدهید که پیگیری های جدی داشته باشید ، پرستاران درخواستشان این است که این عدد در سرانه سلامت بیاید کسری فکر می کنم حدود 8 درصد خواهد شد که بخش مهمی از مشکلاتشان مرتفع می شود . ممنون از شما .



پیگیری اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری | دکتر

پیگیری اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری | دکتر

ناگفتههایی از عدم اجرای قانون
منبع خبر : iribnews.ir